lördag 15 april 2023

5 veckor


Och detta ÄR bästa åldern för mig som uppfödare. De är helt underbart söta, de är roliga, och de har inte blivit krokodiler än, nåja, inte dessa tre iaf. Himla snälla valpar, de biter inte öron och näsa av mig om jag lägger mig på golvet hos dem, de är nöjda och glada, nu har de flyttat till köket och på natten sover de i tvättstugan och inte en protest mot nya rum. Ute leker de nöjt och glatt och så går de in och lägger sig när de är färdiglekta (inga länge de håller igång än).

I normala fall så visar jag massor av bilder flera gånger i veckan. Med den här kullen försöker jag sy ihop mitt yrke som anställd trädgårdsmästare, och det är stressigaste tiden just nu, med att valparna skall få allt de behöver. Det funkar, men jag prioriterar valpar, att umgås med dem, städa hos dem och sådant när jag kommer hem från jobbet, så det blir inte så mycket fotat. Valpvakt har jag fixat, den här veckan hade kennelpojken påsklov, han är den mest rutinerade valpvakten av alla, och valphållaren när jag fotar med. Tränad sedan småbarnsben ;-) Ja ibland får han vara fotograf och jag hållare med. 


Nu börjar man se mer personlighet på valparna. Myrica, hon är sååå lik sin mormor Briza i sättet, och så lik sin moster i utseendet. Hon är mest framåt i kullen, och så studsar hon fram med sådana där Tigger (i Nalle Puh) studs, PRECIS som Briza gjorde och vissa valpar efter Briza. Galet söt och leken! Och tyckte att det var vääääldigt onödigt att behöva vara still och bli fotad.

Myrica



Mimulus. Alltså så charmig. Han är så himla snäll, han var ganska pipig när de hade tänderna som kom för någon vecka sedan, och så var han väldigt framåt och ville gärna upp i knät, men nu tycker jag att han och brodern är väldigt lika i sättet, låter syrran ta för sig men blir så lyckliga när man sätter sig och  snackar med honom. Han här charmade mig först av alla valparna.



Myosotis. 
Okej, man skall inte säga det om sina egna valpar, men så jäkla snygg! Lugn kille som inte har behovet av att bita och studsa runt som syrra, man får en puss på näsan av honom istället. Kolla de där små öronen, och fina ögonen!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar