måndag 3 april 2023

Namn då

Det är lyxigt med M, för det finns massa växtnamn på M :-) 

Igår skickade jag in till svenska kennelklubben, idag finns de på avelsdata  och stamtavlorna är på väg. 




Pufflingens Myrica
Det var givet att en tik skulle heta det. Myrica är det vetenskapliga namnet på Pors, en växt som jag förknippar med barndom och hjortronplock och fiske i de Hälsingländska skogarna. Sedan växer det nog ännu mer post här där jag bor, och jag älskar fortfarande doften, en kvist följer alltid med in i bilen när jag har varit någonstans där det växer pors.






Pufflingens Mimulus
 Hur gulligt låter inte det namnet då!  På svenska är det Gyckelblomster men det är klangen av det latinska namnet som gör att jag väljer det. Mimulus betyder just gycklare på latin.








Pufflingens Myosotis
Det är våran älskade Förgätmigej som heter så. En blomma som de flesta känner till, eller bör känna till iaf. Myosotis kommer från Myos-mus otos-öra. Vi får se om den här killen får lika söta små öron som en mus.






1 kommentar:

  1. Du har klart å sette navnet på min favorittblomst på den valpen som så langt er min favoritt i dette kullet ❤️ Du vet at jeg kommer til å ta han med meg hjem hvis jeg kommer på besøk? 😉

    SvaraRadera