tisdag 12 april 2022

Vaccination mm.

Idag skulle jag ha varit ledig för att ta valparna till veterinären för besiktning, chippning och vaccination. Men jag behövdes på jobbet så valparna fick åka med dit istället. Och efter veterinären så åkte de till min lediga arbetskamrat som bor nära vetten så hon och hennes barn fick vara valpvakt någon timme. Nu är de både trädgårdsmästarvalpar och barntränade, och Lathyrus älskar att spela fotboll har de konstaterat :-) 

Allt hos vetten gick bra, inga anmärkningar och allt sitter där det skall.

De flyttar ju nu till helgen, det känns väldigt konstigt men de är så glada valpar så nu är de redo för egna familjer, odelad uppmärksamhet och världen 🌈🐾

Det de får med sig är:

-Stamtavla
-Veterinärbesikningsintyg
-Mat (Bozita Robur mother and puppy)
-Leksaker
-Halsband
-Koppel
-Klotång
-Borste
-Bajspåsar
-Mapp att samla alla papper i
-Filt som luktar härifrån

Och säkert något jag har glömt.

När de är 12-13 veckor skall de avmaskas (Milbemax eller Banminth för valpar, tablett på apoteket) och ha ha en ny vaccination, sedan vaccination vid 1 års ålder och då anses de fullvaccinerade och behöver påfyllnad var 4.e år (förutom för kennelhosta som behövs varje om man vill vaccinera mot det).

De är ganska små i maten dessa, jag har nog aldrig haft en kull innan som lämnar mat, så att säga att de får äta 2,3-3 dl om dagen är ingen idé. Just nu äter de ungefär 1,5 dl var bara. Stressa inte om de äter lite, de håller sig slanka och det är bra. Men 3 gånger om dagen tycker jag de kan få mat ett tag till och sedan om ett par månader minskar man till 2 ggr, eller om de ändå inte vill ha lunch så tidigare. De har även fått färskfoder i tillägg till torrfoder här hos mig, det finns i frysdiskarna på djuraffären.
När de är runt 8-9 månader kan man gå över på vuxenfoder.

Ja, jag vet inte vad jag skall skriva. De sover bra på nätterna. Jag tycker inte man skall ta ut dem på natten, en valp som sover kissar inte, så en eller två oroliga nätter när man fått hem sin valp kan man ta men sedan tycker jag att nattsömn är viktigt så försök få dem att sova, personligen tar jag hellre en kisspöl på morgonen än att gå ut med en valp som piggnar på och håller igång halva natten sedan. 
De har aldrig gått i koppel, de har åkt bil en del idag. De har träffat katterna här men inte så mycket eftersom katterna tycker att valpar är onödigt ;-) 

Några bilder från igår, vi var ute i trädgården och hjälptes åt att plantera en back påskliljor, och så gick vi en kortis till skogen. alltid lika mycket nytt att upptäcka för småpuffarna 💖












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar