måndag 2 mars 2015

Tomt blev det

Nu när Acki åkte. Jag började dagen med att skura nedervåningen så att det skulle vara valpsanerat nu när jag skulle bli valplös, sedan ombesiktning hos veterinären.

Och då passade jag på att ta med Muffy så hon fick sin vaccination också, det var inget brått egentligen men tänk om jag glömmer nästa år. Som vanligt så tog de det med ro att vara hos veterinären. Acki som var så liten så hon bara vägde 3,7 för två veckor sedan vägde 5,2 idag. Så hon tar sig :-)

Katten Dixie hade jag glömt bort att hon skulle ha en ettårsspruta vid årsskiftet ungefär, så hon fick också följa med. Hon är en väldigt bil och resvan katt så hon är väldigt lättvindig dessutom är hon så himla liten så hon väger ju ingenting. Fast jag glömde väga henne hos veterinären förstås.

 Regnade som bara den gjorde det, så när jag kom hem så innan jag ens gick in i huset så gick jag upp på berget för lite foton s att jag skulle hinna innan hon försvann. Muffy skulle inte komma med alls på bild egentligen, hon ser ju bedrövlig ut nu pälslös som hon är (och värre blir det) men Acki har blivit en sådan morsgris så de håller ihop och av 210 bilder blev det tre som inte blev helt suddiga. Här kommer fem bilder för några suddkort tog jag med ändå.





Jag har ju jobbat mer än jag trodde det senaste så jag har inte hunnit träna Acki så mycket som jag hade velat, för det är väldigt roligt att klickerträna en liten valp, men stå, sitt och ligg har vi jobbat lite på. Det som jag märkte att hon verkligen behövde träna på det är att slappna av när man håller henne och att man petar på henne. Med peta på menar jag tittar på tänder, lyfter på ben, kollar i öronen, kreja med tassarna och sådant. Visst, sover hon så går det ju, men annars är det ett väldigt slingrande eller backande, och både för utställning men framförallt inför kommande veterinärbesök så är sådant bra att träna på, gärna att andra kollar på tänder och öron också. är jag håller henne så släpper jag helt enkelt inte ner henne förrän hon lugnar sig, för hon sprattlar mest men brukar lugna sig ganska fort. 
Med Muffy minns jag att det var barnen som fick lyfta på läppar och kolla tänder och öron medan jag tränade henne att stå still samtidigt. Ja jösses vad länge sedan det var, och nästan lika länge måste jag vänta tills det blir valpar här i huset igen. Om det blir Muffy eller Acki då, det återstår att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar