tisdag 28 juli 2015

Ackivakt

Pufflingens Lilla Alchemilla har ju jag på foder, vilket betyder att hon kanske såsmåningom kommer hit för att bo i några månader och få valpar. Men förstås är det bra om hon får komma ibland så att Muffy och hon kommer ihåg varandra. 
Till min stora lycka så kom Ackis matte hit med Acki i onsdags kväll och hon skulle vara hos mig ända till på söndag :-) 

Det första hon gjorde var att studsa in i alla mina rabatter och att kolla in berget som de älskade när de var små valpar också. Ja alla hundar älskar det där berget bredvid huset där man ser ända bort till Mariannelund. Typ.

Alchemilla är ju det vetenskapliga namnet på daggkåpa, och där placerade hon sig helt självmant. Ja jag såg det inte ens förrän jag lade in bilderna på datorn :-)

Jag jobbar ju som vanligt, så Acki fick följa med mig till jobbet. Hon var hur duktig som helst och hjälpte till att återvinna krukor och krafsa ut jordhögarna. Eller lade sig i sin bur och sov. Väldigt lättvindig hund.


Förutom att leka med mamma Muffy och tant Sally så fick hon även leka med Ester, Sallys dotter. De hade superkul ihop!




 Och så testade jag ett kort blodspår. Bodspår är ju inte Muffys grej, hon vill inte sätta ner nosen och avviker alltid långt ifrån spåret, men Acki blev intresserad av blodlukten på e gång och det tog bara några meter innan hon förstod tt hon skulle följa det med. Vinkeln tog hon klockrent och hon surrade bort sig lite just vid spårslutet men hittade klöven och var så stolt! Ja det var jag med. Acki bar hem klöven och var väldigt besviken när jag lade den i frysen igen för återanvändning.




Acki är så olik Muffy, men eftersom de är svarta med ljusa tecken så tycker många att de är lika. Här kommer några bilder på Muffy när hon var 7 månader vilket valparna är nu så får jag höra om ni fortfarande tycker de är lika. Jag kan inte se en sak, möjligtvis deras rörelser. Inte öron, ögonfärg, päls, huvud, ingenting är särskilt likt på dem. Dessutom kan jag vara ärlig och säga att Acki är nog en lättare hund. Även om bägge älskar människor så är Acki betydligt mer tillmötesgående och dessutom kelig. En lapphund på kudden uppskattades väldigt!

Muffy 7 månader:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar