fredag 17 juni 2016

Namn

 Ja men namn skall de ju ha de små! Det har verkligen varit supersvårt med namn på B eftersom jag tänkte fortsätta mitt tema med växters vetenskapliga namn, finns inte många på B och ett tag tänkte jag ge upp och fuska med svenska namn. Men de får korta lätta namn, Bromus och Briza.
Båda är vilda gräs vilket jag gillar.

Bromus:

Bromus finns det flera arter av, man kan läsa att "Lostorna känns igen på sina vanligen yviga vippor med stora, skaftade och ofta borstförsedda ax".
Det låter ju nästan som en Lapphund det ;-)



Briza:

1868 skrev en botaniker såhär:
"Bland de lysande blommorna på ängen gör sig en annan växt bemärkt endast genom sina utomordentligt fina vippor och de på dem liksom upphängda, hjertlika, brun- och grönbrokiga småaxen. Minsta vindfläng sätter dessa vippor i rörelse, en fjärils vinge kommer dess blommor att dallra, och ändå motstår strået den starkaste blåst. Denna växt är Darrgräset, kanske den vackraste bland våra vanliga gräs."


PS. Valparna ÄR svarta. Fast de ser bruna ut på bilderna. Det var min kamera som ville ha det så när jag fotade inomhus utan blixt ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar