torsdag 1 november 2018

Planerar för nästa parning

Då är vi hemkomna från Finland, sååå skönt. Jag har inget emot Finland, men i oktober-november är det bara deprimerande. Någon gång, i mina drömmar iaf, skall jag åka på sommaren för då finns det massor att se och göra där och inte bara stå och frysa tårna av sig ute och vänta på parning 😁
 
Men det första jag gör hemma då, när jag dubbelkollat så att inte mina barn lurar mig om att Briza löper, det är att boka en ny färja över på tisdag kväll 😎 
Med Briza är det ju svårare att veta vilken dag hon är i höglöp så jag kommer vara där dag 13 och stannar i fem dagar. Blir allt klart tidigare åker jag hem.

Planen var ju att Briza skulle paras med Kaamos, men hans ägare fick förhinder och Briza löpte ju inte nu när vi var i norr så vi hoppas på honom nästa år och tar den hanen som jag hade tänkt nästa år nu istället. Det blir nog jättebra, han bor i södra Finland och jag åkte och tittade på honom för två år sedan då jag tyckte han hade intressant stamtavla och väntade på att få en tik som matchar honom exteriört. Och det gör nog Briza.

Killen heter Mikälie Naseva. Han är en ganska liten kille och Briza är ju också ganska liten, han har delvis av det som kallas renvallarlinjer vilket gör att man får in lite annorlunda linjer. Det betyder inte att de vallar mer eller bättre utan är en stamtavlegrej 😉 Han är en mjuk, vänlig kille.

Kombinationen Mikälie Naseva x Pufflingens Briza blir:
HD B/B, ED 0/0, ögon ua18/ua18, prcd-PRA A/A, pompes A/a. preliminärt HD index blir 98 och inavelsgraden 0%.
 
 Här är stamtavlan på valparna och för längre stamtavla kan ni kolla HÄR.

Bilder på Roti som han kallas:
  

 

Och Briza har ni ju sett förut:

 
Jag har mailat alla som jag har hittat i min valpmails-mapp, jag kan ha missat någon, hör av er isåntfall, är ni intresserad av valp så får ni maila och berätta lite om er själva och era planer för valpen 😊

1 kommentar:

  1. Två kullar som är otroligt intressanta! Spännande!
    Gillar verkligen hanen ni valt till Briza. Men Iikka är en stor favorit, otroligt fin grabb.
    Hoppas nu att det tar sig!

    SvaraRadera