söndag 30 december 2018

E-kullen är här!

 Oj vilken väntan det var. Jag som trodde hon skulle få valpar den 28.e fick vänta tre dagar extra. Och efter att inte ha haft valpar på två år på Muffy hade jag glömt vilket jobbigt öppningsskede hon brukar ha, 14 timmar med hålla tass, ut och kissa varje kvart, flåsa, pipa... Så så har vi haft det hela natten men i morse började äntligen valparna titta ut.
Stor mage har hon ju haft så jag trodde nog fler, men fyra nya små Pufflingar har kommit till världen.  Två tikar och två hanar, tre samma vackra färg som sina föräldrar, och en hane är brun med stora ljusa tecken. Rejäla valpar är det, största storleken på valpar här, och lugnt tog hon det, nästan en timma mellan valparna.
Jag antecknar alltid när de kommer, jag har aldrig behövt använda halsband eller snörstumpar eller annat för att särskilja valparna åt hitintills, och jag tar en ytterst snabb titt på dem, sedan får vidare tittning vänta någon dag. Men såhär ser morgonens anteckningar ut.

07.36 Hane, 329 gram, svart m ljusa tecken och smal vit strimma på bröstkorgen.
08.44 Tik, 318 gram, svart m ljusa tecken, vita tår på h baktass.
09.37 Tik, 392 gram, svart med gyllene tecken.
10.25 Hane, 325 gram, brun med stora ljusa tecken.

Alla valpar i denna kullen är nog tingade, jag vet vem som skall ha en tik och vem som skall ha en hane och den andra tiken skall jag behålla själv på foder (så fodervärd sökes fortfarande) jag vet inte vem som får köpa den fjärde valpen men när Briza har fått sina, om 12 dagar sådär, skall jag kolla igenom mailen för ni är många som har hört av er.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar