måndag 14 januari 2019

Namn på E-puffarna

 Det börjar bli dags att regga E-kullen. Några snabba bilder som blev sådär, puffarna var trötta, och jag med ;-)
Såhär kommer de heta i stamtavlan,


Pufflingens Empetrum Nigrum
Jag har alltid gillat kråkbär, de är riktigt vackra och de blir fina barrlika mattor där det är torrt. Björnar älskar dem!
Empetrum betyder på berg, och nigrum betyder svart.
Empetrum Nigrum i den virtuella floran.


Pufflingens Euphrasia  
Ögontröst. Vilket vackert namn! Euphrainein betyder glädja på grekiska och syftar på blommans skönhet. Förr användes den mot ögonsjukdomar.
Euphrasia i den virtuella floran.
 



Pufflingens Euphorbia
Törlar heter de på vardagsspråk. Man kan tro att namnet kommer ifrån eufori, och det var därför namnet stod högst på min lista. Men betydelsen är inte lika vacker faktiskt, det betyder "välfödd"(phorbe=mat). Men jag hittar även att släktet Euphorbia är uppkallat efter Euphorbios som var livläkare åt kung Juba II av Mauretanien.
Iaf är det en fin växt som det finns hundratals arter av i världen, vissa växer vilt i sverige, och det finns fölera som odlas i trädgården.
Euphorbia i den virtuella floran.




Pufflingens Eriophorum 
Ullar. Och namnet betyder "ullbärande"
Vem älskar inte ängsull när deras ulliga bollar står på myrar och i diken? Jag har anlagt en liten miniskogstjärn i trädgården och planterat kärrull, och inte kan jag låta bli att dra handen över bollarna när jag stöter på dem i skogen. Lika fluffiga och oemotståndliga som en lapphund.
Eriophorum i den virtuella floran.


Euphorbia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar