måndag 28 oktober 2019

Planändring.

Jag får strunta i den parningen som jag hade tänkt göra på Briza i höst. Hennes pappa ögonlystes förra månaden med katarakt, och det är inte hela världen, han är ju några år, men det är samma sorts katarakt som fanns i linjerna på den hanen jag tänkte använda till Briza. En hane som jag har velat använda i 5-6 år och blev så glad när han matchade Briza och blivit lovad honom för två år sedan och väntat så på denna parningen. 

Det är så det är med hundavel. Det finns inga stamtavlor som är utan sjukdomar någonstans, det är kusiner och morföräldrars syskon osv osv, och hela tiden skall man väga in var i stamtavlan det är, att inte dubbla just de sjukdomarna som är nära. Man skall ha trevlig mentalitet, bra HD, man vill ha intressanta linjer, låg inavelsgrad osv, osv.
Så nu kikar jag på ny hane till Briza, och om jag inte hittar någon som jag tycker duger nu så blir det ingen parning. Det är ju inget bråttom med henne för hon är ju ung. 

I helgen åker hon och hennes husse på patrullhundsläger över helgen, så det finns ju annat att göra dessutom! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar