söndag 23 november 2014

Muffys dagbok


 En Muffy-vecka (femte veckans dräktighet).

Måndag:
Jag mår verkligen sååå illa, och matte håller på att ställa ner skålar med mat framför nosen på mig när jag ligger och vilar på köksgolvet. Luktar ju så jäkla äckligt och jag bli så trött på henne. Ja, jag är trött hela tiden för den delen.

Tisdag:
Matte stoppade in mig i bilen och tog mig till veterinären. Mycket spännande lukter, och det fanns gott hundgodis som jag gillade. Kom även en liten bullterrier eller liknande som jag varnade för att komma nära mig. Mår man som jag får man faktiskt vara lite grinig och jag vill inte umgås med andra hundar. Fatta!
Väldigt trevlig veterinär så han fick sig en puss på örat, fast så rakade han mig på magen och de tvingade mig att ligga på rygg, hällde på kallt klet på magen och sedan höll de fast mig i säkert ett par minuter. Elaka är bara förnamnet. Men matte blev väldigt glad efteråt av någon anledning och sade att jag hade varit duktig.

Onsdag:
Idag vaknade jag som en ny hund! Hungrig som en varg och piggare. Inte nog med det, matte kom hem med en stor säck mat som luktade supergott, men även en hel låda med frusna råa hund-hamburgare som doftade ljuvligt! (Matte säger att de stinker slakteri men hon fattar just ingenting). Hon har aldrig gett mig något lika gott innan i hela mitt liv tror jag! Fast jag får bara en sådan burgare om dagen blandat med det smaskiga nya torrfodret.
Jag har även hittat något vääääldigt gott i skogen. Det är dött och har varit så ett tag. Och matte anar inte något! HA!

Torsdag:
Fortfarande hungrig så jag tog en tur till skogen igen. Alldeles bak huset så matte misstänker fortfarande ingenting eftersom jag kommer ganska snabbt när hon ropar.
Jag hjälpte även husse och matte att tapetsera och att sätta upp lister.

Fredag:
Min mage mådde inte så bra inatt, och eftersom de låser ytterdörren på natten just för att jag inte skall släppa ut mig själv kunde jag ju inte det. Jag fick nyttja vardagsrumsgolvet för där är vi aldrig ändå.
Sedan tog jag en ny tur ut i skogen och nu var det döda så extra smaskigt så jag kunde bara inte låta bli att rulla mig lite i det. Matte blev inte glad, hon tvingade mig att duscha vilket jag tycker är himla orättvist, men så när hon släppte ut mig i fem minuter för att jag skulle skaka av mig det värsta vattnet så pep jag till skogen igen för att återställa lukten. Ja, sedan på kvällen så upptäckte matte vad som hänt på vardagsrumsgolvet också. Hon sade inte så mycket om det utan sade bara till mig att jag skulle sluta äta kadaver. Och så vaktar hon på mig hela tiden när jag går ut nu, så den där rullningen var kanske lite dum.
Det värsta var att jag fick inte sova hos husse och matte på natten. De stängde t.om sovrumsdörren och jag fick ligga helt ensam utanför. Men jag hade ändå en sådan tur så de hade glömt en inplastad halv gurka på köksbordet över natten, jag gnagde i mig det som stack utanför plasten. Lämnade den fint kvar på bordet så tänkte jag att de inte skulle märka något. Sedan så lade jag en kattbajskorv på dörrmattan också, jag brukar sova där när det är varmt och det kan vara bra att spara en korv ifall det blir sämre tider eller de upptäcker att gallret inte står ordentligt framför kattlådan.

 Nybadad och luktar skit och exceptionellt synd om...

Lördag:
Idag gick nästan hela familjen med mig på skogspromenad. De skulle se om de hittade mitt goa döda djur, de skulle börja kika efter julgran, och de skulle leta efter svamp. Hur kul som helst, för de hittade bara det sista på listan.
Sedan kom lillmatte på att hon behövde en massa lummer till en dörrkrans, så då tog hon med sig oss hundar på en lång promenad upp på fjället (här i Bohuslän kallar de berg för fjäll, de har ingen aning...) Lillmatte säger att jag skötte mig ovanligt bra, jag sprang inte efter en enda fasan eller ett enda rådjur! Stormatte säger även att jag har världens bästa päls, för fastän hon inte badade mig efter min andra ler och kadaverrullning så är jag ren och fin nu. Själv så gillade jag ju lukten men just nu vill jag även vara tätt intill min familj mycket och ofta så det får väl gå då. Och jag sov i deras säng säkert halva natten innan det blev för varmt och jag fick lägga mig på dörrmattan. Fast matte hade avlägsnat min goa kattkorv.

Söndag:
Idag var vi helt slappa här hemma. Jag låg i sängen halva dagen, sedan så vaktade jag gården lite, det är jakthundar som skäller i skogen idag och jag måste ju ha koll på om de kommer hit. Ofta parkerar jägarna nere vid vägen, och då måste jag skälla ut dem ordentligt och tala om för husse och matte att det är folk nära och för dem att jag har koll. Bara så att de vet. Oftast är det tidigt på lördag och söndagsmornar och då blir husse och matte lite sura av någon anledning.

Hej så länge!

/Muffy

2 kommentarer: