onsdag 11 februari 2015

Besiktigade

Nu har jag suttit i ungefär tre timmar och fyllt i en miljon papper, köpeavtal, skrivit in vikter, sorterat så att alla valpar får med sig rätt papper osv.



Besiktigade, chippade, vaccinerade och klara. Alla tänder och kulor var där de skulle och alla hjärtan och lungor lät bra. Adonis lilla navelbråck visste vi ju redan men inte ens veterinären tyckte det var någon stor grej.

Jag stuvade in alla valparna i storburen då i förmiddags och tog med mig två kattburar och Petra mötte mig hos vetten med ytterligare en bur. Hon har varit med mig på valpbesiktning tidigare så det får nog bli tradition :-) Hon är dagens fotograf dessutom, jag höll valpar och hon fotade…

Inga problem att åka bil, de gillar ju inte att vara instängda någonstans om det så handlar om valprum + kök, bilbur eller annat. Aquilegia blev lite åksjuk, men alla som har varit här vet att alla vägar hit är väldigt krokiga, och den jag körde idag är den krokigaste av dem alla. Fast Muffy var också åksjuk som  valp men det gick över såsmåningom.

Bästa valphjälperskan Petra.

Väl hos veterinären fick vi vänta i ett undersökningsrum i säkert en timma innan det var våran tur, så valparna hann leka av sig där och tog sedan det hela med ro.



Här var det Arcostaphylo's tur att få godkänt.

Och Aconitum.

Sist var det dags för blodprov på tjejerna för prcd-PRA. Det tog en himla tid, både för att vetten ville dubbelchecka alla papper flera ggr, sedan fyllas i och packas. Men det verkar så långt som om jag hade fått med alla riktiga papper jag skulle ha med.

Vi lyckades t.om stuva in några valpar i burarna utan protester medan vi väntade.

Och en liten tillbakablick på de senaste veckorna. För mig har ju tiden gått väldigt fort, samtidigt så känns det som om det var länge sedan jul och valparna föddes.

1 dag gammal Aquilegia (som skall heta Kukka som betyder blomma på finska).

1 vecka gammal valp, kan det vara Adonis? (Som skall heta Bosse. Coolaste namnet tycker jag)

2 veckors Arcostaphylos (skall heta Loki)

3 veckors Lilla Alchemilla (Acki skall hon kallas).

4 veckors Adonis/Bosse

5 veckors Aquilegia/Kukka

6 veckor, Lilla Alchemilla

7 veckors Aconitum (skall heta Lappi)

Och så helt plötsligt 8 veckor. Här Anthriscus ute i dag (Chester blir hans nya namn.)



Jag vägde valparna hos veterinären också. Min köksvåg har ju inte räckt på flera veckor. Störst var Aquilegia på 5,1 kilo, minst Lilla Alchemilla med 3,7. Killarna vägde 4-4,5kg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar