lördag 24 augusti 2019

Kom ihåg lista

Det är ju så självklart för mig en massa saker, och jag förstår om det är svårt att hålla allt i huvudet när man får hem valpen, så detta är vad jag kommer på nu:
-1 dl mat 3 ggr om dagen. Öka efter hand valpen växer. Vid foderbyte blanda fodren första veckan. Alltid tillgång till vatten!
-Registrera hunden på jordbruksverket (jordbruksverket.se med bank-ID eller på post med grått papper ni fick med).
-Registrera ägare på hund-ID (bit av stamtavlan, förfrankerad, skickas på snigelpost).
-Försäkra valpen.
-Vaccination och avmaskning vid 13 veckor. Veterinären vet vilken vaccination, ta med stamtavlan till vet. Avmaskningsmedel är Milbemax till valp bra.
-Älska valpen och ha kul ihop! 
Sedan kan väl nämnas:
-Träna på att kolla tänder, öron, pilla med klorna, känna igenom hunden. Och gärna att främmande gör det också.
-Träna på att inte skälla och inte bitas. Inkallning tycker jag är en de viktigaste sakerna också, fast mina är sådär på det ;-) 
-Valpkurs och ändå mer kurser, valpen och ni kommer tycka det är superskoj!
Jag är alltid orolig att jag har glömt att säga något, men nu vet var jag finns :-) Och jag vill ha uppdateringar ibland :-D 
Här blev det lugnt, alla valpar har åkt och jag trodde jag skulle tycka det blev skönt men jag går mest och vankar och tycker det blev konstigt. Acki fick sig ett bad och så blåste jag ur hennes underull som har lossnat, hon flyttar hem till sin matte i morgon. 
 Här kommer en liten bildkavalkad på småpufflingarna medans de bodde här, och nederst en filmsnutt från Ackis befrielse från undeull idag:

















1 kommentar:

  1. Hej Jag är intresserad av valp så mycket att vi kan kommunicera via e-post lolo72466@gmail.com Mvh Alaa

    SvaraRadera