söndag 20 februari 2022

L-kullen är här!

Jösses, det här var min livs pärs vad gäller valpning. Och jag har ändå haft några kullar. Om jag tyckte att förra kullen tog tid på sig, så tyckte Wilda att hon skulle slå alla rekord. 

Större tik har jag aldrig haft så massa valpar trodde jag. Som skulle komma tidigt, som de brukar. Så från i måndags natt (dag 58/59) när hon började boa har jag sovit på en sådan där sjukvårdsplastmadrass på vardagsrumsgolvet bredvid valplådan. Inte vågat lämna huset en minut. Tittat på de sämsta netflix-serier som finns hela dagarna och halva nätterna och trott att NU! Nu sätter det igång.
 
Hur som, i lördags eftermiddag gick då vattnet. Yey! Nu kommer de. Äntligen. Trodde jag...  K-kullen tog det 5 timmar från vattnet gick till första valpen. Den här gången över sex timmar. Valp kommer då äntligen, nu kommer de bara rasa ut, trodde jag.... paus i ett par timmar. Det skulle ju komma minst sex stycken enligt bukomfång... Sedan kommer två i väldigt rask följd. Då var klockan strax efter midnatt, jag väntade i tre timmar och sedan satte jag klockan på väckning varje 30.e minut och slocknade på plastmadrassen där bredvid valplådan.
Wilda var väldigt lugn och pigg och glad igenom hela dagen och natten, det var väl egentligen bara därför jag aldrig blev orolig. Vi var ute och sprang t.ex, det var superkul tyckte hon mitt uppe i valpningen 😂  Jag tyckte det var mindre kul med min ihållande covidhosta och kondis, och lite orolig började jag allt bli. I efterhand så vet jag att färre valpar går saktare, men jag trodde ju hela tiden att det var en stor kull.

Wilda är nöjd med tre valpar så fler blev det inte. Mycket stolt. 2 tikar, 1 hane. Första tiken var brun, vilket jag inte hade räknat med. Brunvilt dessutom vilket jag aldrig haft innan. Var lika stor överraskning när Wilda och C-kullen föddes då jag trodde alla skulle vara svarta där och det var både vilt och brunt, så de linjerna verkar ge lite av vart, och så är det ju charmen med våran ras. 

Wilda sköter sig exemplariskt, hon har ju gjort detta en gång innan, och vet precis hur valpar skall skötas 💖

Anteckningarna från natten ser ut som följer:

20.18. Tik. brunvilt? 269 gram
23.44. Tik. Svart. tecken. Vita tassar. 262 gram
00.10. Hane. Svart med stora tecken. Vitt i pannan. 339 gram.

Och givetvis några bilder från inatt och idag.







1 kommentar:

  1. Gratulerer! Kanskje jeg får kommet ned og hilst på denne gangen!!! :D

    SvaraRadera