måndag 7 mars 2022

Lite namn på L :-)

Oj så mycket de har utvecklats bara över dagen! Det var en som försökte skälla ut mig när jag fotade, så
de är nästan stora hundar då 😉 Kloklippta och avmaskade är de med. Det blev bara några snabba foton när jag kom hem, för igår reggade jag dem så nu finns de på skk avelsdata också. Jag råkade tydligen slinta på tangenten när jag valde i listan vilken färg hanen har för jag hade råkat klicka i brun med ljusa tecken, men mailade skk och de skall ändra. 
Såhär blir det:

Lathyrus:

Lathyrus, vårärt och gökärt har vi vilda och finns ju även odlade Lathyrus som luktärten t.ex.


Lysimachia 

Lysimachia, på bild strandlysing som växer vilt i Sverige. Finns ju även trädgårdsväxten praktlysing och penningblad. 


Lunaria:
Lunaria, Månviolen växer vild, och Judaspenningar är odlad. Luna betyder ju måne och det är nog för de glänsande frökapslarna den fått det namnet. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar