torsdag 18 december 2014

Nu är de här!

Fort och lätt gick det, jag trodde jag skulle få vaka hela natten och de kanske skulle komma tre-fyra inatt eller ändå senare. Utan förvarning gick vattnet för Muffy på vardagsrumsgolvet, och vi hann få in henne i valplådan lagom till den första valpen kom vid 21.30. Sedan ramlade de ut ungefär en i halvtimman och den sista kom några minuter över tolv.

Sex stycken små Pufflingar blev det! Fyra Viksu-juniors och två stycken små-Muffysar. Helt fantastiskt, nu ligger de och jamar och knorrar och gnyr och slåss om maten.
Alla är svarta med tecken, den sista tiken är eventuellt mest svart. Som Muffys mamma kanske... Men första hanen och sista tiken var störst.

Helt ärligt har jag tittat ytterst kort på valparna, jag tycker det är ganska oviktigt när de är nyfödda med vikt och kön, jag väger dem mycket hastigt, gör en snabbcheck och återbördar dem till valplådan. Antecknar något om tecken och sådant så kanske man kan skilja dem åt i morgon. Och kan man inte de spelar det ju ingen större roll. Men det kan ju vara så att det är fler eller färre av ett kön när jag kollar närmare då. Och mycket kan hända med valpar de första dagarna utan att man vet orsaken, men nu verkar de vara väldigt pigga små krabater!

Några snabba bilder: Första valpen, Muffy något förvånad men stolt och han hittade maten på en gång!

Viktiga saker att ha i närheten...

Andra valpen, en hane med väldigt fina tecken, ser ut att bli som sin mor i färgerna kanske...?

Här är lilla Pufflingfamiljen. När jag trodde det var klart. Men så kom den sista tjejen.

Stolt mamma som har kommit till ro alldeles nu. Hon har varit grymt duktig och valparna bara ramlade ur henne. Hon pep till när en kom och då blev lill-husse väldigt ledsen och rädd (och gick och lade sig.) Annars såg hon ut som om hon blev förvånad när de kom. Jag har aldrig hjälpt till att klippa navelsträngar förut men det gjorde jag faktiskt nu på några då Muffy verkade lite förvirrad ibland. En valp kom i soffan (vi har en väldigt hundsäker soffa som tur är) och en valp kom på gilvet men sånt händer liksom ;-)



Maken/hussen som jobbar natt blev väckt med champagne. Inte riktigt vad han var sugen på till frukost vid midnatt påstod han ;-) så han fick bara en liten sipp ändå för han skall ju köra. Och jag skall nog lägga mig i den nyvalpade soffan och sova lite. Mer bilder och så kommer kanske imorgon. 

1 kommentar:

  1. Gratulerer til Muffy, Viksu og dere! Gleder meg allerede noe veldig til å komme på besøk! :D

    SvaraRadera