fredag 14 januari 2022

Ögonlysning och valpbus

I går gick halva dagen åt att åka till Orust med Briza och ögonlysa henne. Alltid lite nervöst, men dhennes ögon var helt utan anmärkning, så skönt att veta att hon är frisk och valparna har en mormor med friska ögon :-) Sedan funderar jag på att ta en sista kull på henne, men det får bli om jag hittar någon hane som jag tycker duger och det är inte det lättaste.


Morgonpigga valpar har vi här, jag ställer klockan på 6.30 för att vakna före dem så de genast får komma ut, men de väckte mig före klockan. 
Morgonrutinen är att jag släpper ut dem i deras utehage, sedan fixar jag deras mat, sedan efter matning gick jag faktiskt ut med dem en sväng i trädgården i morgonrock och foppatofflor, fördelen att bo i skogen ;-) Sedan är det lek i köket med människor, vuxna hundar och varandra tills de somnar. Då städar jag valprum, krattar valphagen osv.
Sedan är det liknande rutin ett par timmar senare, men då hade jag kommit mig ur morgonrocken och vi jagade solen. Att bo mellan två berg är vackert och skyddat, men vi har några månader varje år då vi inte har minsta solglimt i trädgården, solen räcker inte över berget. Så ner på nedre delen av tomten, mycket att undersöka för valpar överallt och lika kul är det alltid om man frågar dem.

















Och nu på eftermiddagen tog vi faktiskt och knallade upp på berget där solen lyser och det är ljung och renlav och knotig tallar, och massa älgbajs och annat som valpar brukar älska. Tycker det är hemskt duktiga valpar som så små hänger med mig även utanför tomten. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar