måndag 17 januari 2022

Storhandlat

Ja jösses vad jag har beställt grejor till valparna inför flytt, och nu är nog allt hemma, tid hos veterinären har vi på torsdagen innan de flyttar med. Då blir de besiktade, chippade och vaccinerade. Pass skickar jag med alla valpar numera också, då har ni det klart för alla vaccinationer och om ni skall åka utomlands så har ni det att stämpla allt nödvändigt i, t.ex till Norge så skall hunden avmaskas 24 timmar innan hos veterinären som skriver in det i passet. Till Finland är det avmaskning och rabiesvaccin som behövs osv.

Det ni får med er är:
-Stamtavla
-Besiktningsintyg
-Pass
-Hundens bok, en mapp att samla alla papper i.
-Hundmat
-Halsband
-Koppel
-Klotång
-Karda
-Leksaker
-Bajspåsar
-Valpfilt som luktar härifrån
-Termometer från agria
-Valppaket från Arken zoo med kuponger mm (hämta ut gratis leksak bla.a).
Och säkert något mer som jag har glömt bort.

Maten de får nu är Bozita Robur Mother & Puppy. Jag ser gärna att ni fortsätter ge detta tills hunden är runt 9 månader och sedan går över till ett vuxenfoder. Lita aldrig på mängdangivelser på fodersäcken, och oroa er inte om hunden är liten i maten, hellre en smal än en fet hund. 3 ggr om dagen med 1-1,5 dl åt gången är max. Hanarna mer än tikarna och mängden brukar hänga med ganska bra upp i åldern, kanske en liten ökning men mina tikar har fått 3 dl om dagen som vuxna med.
Vill ni köpa något ytterligare så får de nu även färskfoder, det är mycket nyttigt för hunden och de älskar det, köps som frysta korvar eller påsar med lösfrysta köttbullar. Och vill ni byta fodermärke finns det flera andra jag tycker är bra med, Brit, Magnussons osv.

Halsband, det är som jag har vävt och morsan sytt. Låt inte valpen gnaga sönder det för ni får inget nytt och det är bara Pufflingar som får dessa ;-)

Den här gången blev det läderkoppel, mina absoluta favoritkoppel. Kostar ganska mycket, så låt inte valpen tugga på det heller, kan kanske vara en ide att köpa hem något ytterligare koppel, jag hittar dem aldrig när jag skall ha dem. Nylonkoppel med antiglid är ganska behagliga, och även hederliga kanalvävda tygkoppel.

Karda. Jag skickar med en karda så att ni kan vänja valpen vid att bli borstad och ser vilken modell som är lämplig. De behöver ju knappt någon pälsvård innan de har sin första fällning, och det glöms lätt bort att tränas på (jag själv framförallt) och då är inte hunden så förtjust i det. Vänj valen vid att bli borstad, kolla tänder, pilla mycket med klorna och tassarna och kolla i öron osv. När hunden börjar fälla på riktigt kan en "kratta" eller pudelkam (metallkam med ganska glesa piggar) vara bra på ryggen på hunden, och en större karda, och den skall vara utan "pluppar" på piggarna, för annars sliter det på pälsen och gör ont.


Klotång. Just nu när de är små klipper jag med vanlig människonagelklippare, men på de vuxna föredrar jag den här modellen så en sådan får ni med.



Så vad skall ni köpa då? Ja leksaker i massor! Godis, fast godisar som man kan bryta i små, små bitar (halvmjuka tycker jag är bra, ofta kör jag kattgodis men nuförtiden är mina så matglada så då stoppar jag bara vanlig hundmat eller kattmat i fickan). Färskfoder har jag redan nämnt.
Långlina är jättebra att ha när man vill att valpen skall ha rörelsefrihet men man inte vägar släppa den, är bra när man tränar inkallning i närheten av vägar osv, och i skogen. Men det allra bästa för valpen är ju att få röra sig fritt.
Ett till koppel kan vara bra, och då kommer vi till det här med sele. Jag tycker det är allmänbildning att en hund kan gå med halsband, och det ger bäst rörelsefrihet till hunden. 
OM ni skall ha sele till hunden, skaffa en sele som är ergonomiskt bra. Det allra sämsta är selar som går tvärs över bogen på hunden. Big no-no. Julius K9 är en trendig sådan som är helt fel ergonomiskt och hindrar hundens frambensrörelser. Y-selar brukar vara bra, jag har en som dottern använder på långturer, dog copenhagen heter den, den är väl dyr att köpa till valp tycker jag men kan vara en investering till den vuxna hunden sedan, fungerar också som en antidragsele om man vill, antidrag skall inte användas på valpar utan hunden skall vara färdigväxt. Hurtta har också bra Y-selar, men finns många mjuka valpvarianter som är bättre i pris till en växande valp, att den skall komma mellan frambenen och sedan ansluta i band runt halsen är det viktigaste, inte tvärsöver bogen alltså. 
Hundsäng vet ni vad jag säger om, köp ingen dyr, det är ganska stor risk att den blir ratad. Om ni kan, prova ut var hunden trivs att ha sin bädd, eller köp fiberfällar som man kan ha någon här och där, valpen vill ju vara där du är. Sedan kan ju några kompostgaller eller liknande vara bra för att stänga av till vissa rum, på natten inte minst.

Annat att göra, kolla valpkurser, försäkringar, valparna har egna försäkringar + dolda fel i Agria när de flyttar, förstås vill Agria gärna att ni tar över den men ni får kika runt vilken ni vill ja. Min försäkringsrådgivare på Agria brukar vilja ringa er, vill ni inte att jag ger henne erat telefonnummer får ni säga till. Vaccination vid 13 veckor, efter det är det när de blir 1 år, sedan är det max 4 år mellan vaccinationerna förutom om man vill ha mot kennelhosta som man får ge varje år. Vid 13 veckor är det bra med en avmaskning också, sedan är inte det något man gör så ofta på hundar men mina får en gång om året då de fångar ganska mycket mus och sork och jag tar hela flocken när jag har valpkull hemma.
Vill ni ha fästingmedel så är Bravecto det bästa, det ber ni veterinären skriva ut när ni är där för nästa vaccination så har ni det till sommaren (1 tablett brukar räcka hela säsongen på mina hundar.)

Men nu lite valpbilder. Jag lever i min övertygelse att det bästa för valpar är att få hoppa, leka och studsa så mycket de vill, och det går inte i köket eller en valphage ute, så vi är ute fritt massa gånger varje dag. Idag tog vi berget på framsidan huset förutom trädgården och baksidan av huset med de vuxna hundarna.



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar