torsdag 14 februari 2019

Saker att tänka på :-)

Nu börjar det dra ihop sig, för er som skall ha Muffy-valp iaf. Jag brukar dra en lista på praktiska saker och jag märker på er att nu är det dags. Vissa av er är rutinerade hundägare, vissa har inte haft valp tidigare. Och ni vet att ni får alltid fråga om vad för något ni än undrar!
 
För er att börja fundera på:
-Kolla försäkringar, jag har själv agria, värt att kolla upp kan vara hur försäkringen täcker när hunden blir gammal t.ex. Det är ju inte livvärdet på en hund som är intressant utan veterinärvärden, en skadad hund blir dyr! 

-Anmäl till valpkurs! Alla valpar bör gå minst en valpkurs, för att lära sig att umgås med andra hundar utan att leka, för er att lära er och diskutera med likasinnade. När valpen är 12 veckor och har fått sin andra vaccination är den redo. Man kan vänta längre med, men lika bra att gå så snart som möjligt tycker jag så kan man hellre gå en till kurs sedan :-) På landet blir kurserna ofta fulla bums, i stan så har ni ett helt annat utbud.
 
-Kolla bilbur/sele och vad som är lämpligast för er att använda. Enligt lag så måste hunden vara säkrad i bilen, jag har själv båda, en bur som alltid är i familjebilen, och sele som extra om jag har med mig hunden i jobbilen osv.  Bilburar är superdyra så köp rätt storlek från början om ni skall ha det.
Sedan är det inte lagligt att ha hunden i bur någon gång förutom i bil, på tävling eller om veterinären föreskrivit det. Vill ni begränsa huset/lägenheten eller utrymmet på natten så köp en bunt kompostgaller eller en barngrind, här har vi grindar överallt, fasta och lösa, hundarna får vara överallt men kanske inte alltid som när de har valpar, är blöta osv.
 
-Vid 12 veckor skall de ha en vaccination till, ett par dagar innan avmaskar ni valpen. Här är de avmaskade 4 ggr innan flytt och vaccinerade vid 8 veckor.

Ni får med er lite saker till valpen. Ni får med:

-1 valppaket från appetitt med fodret som jag använder. Det är 1 kg i paketet så antingen köper ni en säck på granngården (de har det fodret) och den säcken kommer räcka länge, eller så använder ni den matpåsen ni får att blanda ut det fodret ni tänker ge. Ge ett foder av bra kvalité, inget ni köper på ica, det blir bara en massa bajs av det.
Mat tre ggr om dagen i början, ca 3 dl om dagen, minska om de inte äter det, och oroa er INTE om inte hunden äter alls det den skall enligt tabellen, Muffy och hennes avkommor har alltid varit petiga med maten som unga och en hund får hellre vara för smal än för fet. Revben och ryggrad skall kännas. (Briza är ett matvrak så vi får se hur hennes valpar blir).


-Halsband har valpen på sig när den flyttar, brukar passa länge.
 

-Koppel får ni med, jag har beställt kanalkoppel i nylon, koppel är annars en sak som jag tycker det är väl värd investering att köpa ett (eller flera) man riktigt gillar, jag älskar de klassiska i fettat läder t.ex, men det är en smaksak.


-Leksaker ett par olika.

-Valpfilt från Agria, jag brukar lägga in dem till valparna innan så att de luktar som det gör här ;-) 

-Karda, är för att ni skall se vilken sort som fungerar till lapphundspälsar och vänja valpen vid att bli borstad. En sak som jag själv alltid missar. De har ju ganska skötselfri päls, men valppälsen kan få någon tova bakom öronen ("riktiga" pälsen kommer efter unghundsfällningen vid 1-1 1/2 år) och vid fällning behöver man borsta ur så att inte pälsen filtar sig i hårbotten, särskilt bak på hunden i "byxorna" där de har lång päls filtar underullen sig lätt annars vid fällning.
Ett tips är annars att lämna bort hunden för bad och föning två ggr om året när den fäller, jag har själv en stor hundblås (blaster) som blåser ur underullen vid fällning men det är ett ryggbrytande jobb och behövs ofta två personer och hela trädgården är full av päls efteråt.
Den kardan nedan är en böjlig variant som jag själv tycker är bäst, inte en böjlig ni får med men ni kan ju köpa en till i framtiden. Viktigaste är att det är en karda utan "pluppar" på nålarna för annars fastnar den i pälsen och blir obehagligt för hunden.
 
 

-Bajspåsar får ni med en rulle, ingen närmare presentation av det behövs tror jag ;-) 

-Mapp med stamtavlan, vaccinationer och där ni kan samla alla hundens papper.
 
 
Det ni inte får med är klotång. Själv använder jag faktiskt en modell som kallas klosax (den på bilden) som jag tycker är mycket bättre än tångvarianten. Och på småvalpar använder jag vanlig människo-nagelklippare och det fungerar ganska länge. Klipp när valpen är trött, att försöka hålla fast valpen när den är som vildast och galnast är onödigt. Klipp gärna varje vecka och bara lite så både ni och valpen vänjer sig. En godis för varje klipp kan funka för att göra det roligt.

Bädd och sovplats. Köp inget dyrt... Lapphundarna är inte så översvallande lyckliga över korgar och andra varma platser, utan ofta ligger de vid ytterdörren eller liknande, en fiberfäll tycker jag är bra så kan man lägga den där hunden verkar trivas. Här har jag en i köket där de brukar vilja ligga när man pysslar där, och en i hallen där någon av dem ligger på natten. Annars ligger oftast Muffy bredvid  våran säng och Briza vid ytterdörren.

Nu glömde jag säkert något men då tar jag det sedan när jag kommer på det ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar