tisdag 19 februari 2019

Sex veckor

 Nu känns det att tiden går fort, Muffys valpar börjar flytta till helgen och sedan är det inte långe jag har kvar Brizas små troll heller.

Idag var det Filago som inte hade ro att vara still, han är ganska lugn annars, men när vi skulle fota så bara "Jag kan studsa, jag kan springa, jag kan sitta, jag kan tugga på dina fingrar och bita dig i näsan, men jag tänker INTE stå på alla fyra!" Men även han fastnade till slut på bild. Här försöker jag övertala honom men han bara "Nej, vägrar!"

 Jag har velat fram och tillbaka om vilken tik som jag skall behålla. Först var jag helt säker på att det skulle blir Fragaria, hon har så gulligt ansikte, brett, fint stop och snälla ögon. Men ju mer de började röra på sig så kände jag att ja, Filipendula är inte så illa, hon har något bättre svans och något bättre front men framförallt är hon lik sin far. Så jag gick på mini-Nasevan Filipendula. Nu hoppas jag att det inte blir en snipig liten räv av henne, men jag tror de blir fina hela gänget.

Hittade en bild på pappan som valp med sina syskon, fem veckor gamla. Tyvärr liten bild som blir suddig om man förstorar. Det är Naseva där till höger. Jag kan ju säga att Briza har ju lämnat vidare sina små söta öron bra men Filipendula och Fraxinus Excelsior är de som är mest lika pappa.

Och här är Briza jämngammal med sina valpar nu. Det där runda söta huvudet som Fragaria har och de snälla ögonen. Briza har faktiskt varit den sötaste valpen jag någonsin haft av alla valpar, det är väl därför hon fick stanna ;-)

Men valparna då. Här är Filipendula som blir keepern, inte här hemma men min mamma får henne så hon kommer bo ganska långt bort, närmare bestämt utanför Ljusne, Söderhamn.

 Och Fragaria, hon skall bo i Täby. Blev väldigt bra bilder på henne idag hon som inte brukar fastna annars.
 

Fagus då. Att jag alltid kärar ner mig i hanar. Denna är nästintill perfekt, han har bäst svans i kullen, runt huvud och så små söta öron.

Fraxinus Excelsior. Jätteglad kille alltid. Det är väl denna som är Junior egentligen, lik pappa. Han blir så glad för minsta lilla uppmärksamhet, och jag har lite svårt att skilja honom från Filipendula fortfarande, men han har lite vitt på bröst och baktass och det har inte hon.

Filago, han har så snällt ansikte. Snällast ögon i kullen och jag älskar bara hans uttryck. Lite lugnare än Fagus och denna blev en fin blandning mellan Naseva och Briza tycker jag.
 
 Annat trevligt som har hän är att valparnas mormor, Brizas mamma Senja var här och hälsade på igår med sin matte. Senja ville inte heller vara med på bid utan tyckte det var viktigare att undersöka trädgården, hon har bott här ganska så mycket så klart att hon känner igen sig väl och måste kolla läget.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar